عزت نفس و اعتماد به نفس

عزت نفس و اعتماد به نفس

نگاهی کوتاه:

آیا فرد با اعتماد به نفسی هستید؟

از عزت نفس خوبی برخوردارید؟

شاید این مشکل شما هم باشد که آیا عزت نفس و اعتماد به نفس به یک معنی هستند؟

باید بگویم نه.

خیلی ساده و کوتاه، اعتماد به نفس یعنی ما به کارایی و توانمندیهای خود اعتماد و باور داریم و مطمئن هستیم که کاری را می توانیم انجام دهیم.

مثلن فردی برای سخنارنی اعتماد به نفس دارد، یعنی به توانایی خود در سخنرانی باور و اعتماد دارد.

عزت نفس یعنی ما چقدر خود را دوست داریم و احساس ارزشمندی میکنیم، بدیهی است بدون داشتن عزت نفس، اعتماد به نفس ارزشی ندارد.

اینکه ما خود را همانطور که هستیم نپذیریم، باعث ایجاد احساس بدی در ما میشود و حتی اگر ما بر این باور باشیم که در برخی کارها دارای توانمندی قابل اعتمادی هستیم باز هم به آن حس رضایتمندی از خود نرسیده ایم.

در وهله اول اگر ما خود را همانطور که هسیتم عزتمند و قابل احترام بدانیم، میتوانیم تلاشهای بیشتری برای افزایش مهارت خود نماییم و در نتیجه  اعتماد به نفس هم در پی آن بوجود خواهد آمد.

در واقع با عزت نفس و داشتن احساس خوب میتوان به اعتماد به نفس رسید، اما با داشتن اعتماد به نفس در یک حوزه خاص، صرفن دارای مهارتی خاص خواهیم بود و موفقیت در آن حوزه حالمان را خوب و ناکامی حالمان را بد خواهد کرد و ثبات آرامش نخواهیم داشت.

در واقعیت عزت نفس ماهیتی درونی دارد و اعتماد به نفس ماهیتی بیرونی.

چه عواملی باعث شکل گیری عزت نفس میشود:

1- رفتار والدین

2- آموزش و پرورش

3-شرایط

عزت نفس ویژگی شخصیتی است که در کودکی در ما شکل میگیرد ولی این بدان معنی نیست که اگر عزت نفس خوبی نداریم، دیگر نمی توانیم آنرا در خود بسازیم و یا تقویت کنیم.

اغلب ما در کودکی به دلیل ناآگاهی والدین و رفتارهای نادرست و شرایط نامناسب احساس حقارت را تجربه کرده ایم و به عنوان یک انسان از وجود خود خرسند و راضی نبوده ایم، اینجا همان جایی است که عزت نفس ما دچار آسیب شده و ما باید با مهارت آنرا در خود ایجاد و تقویت کنیم .

این یادداشت ادامه دارد…

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *