نظم

به نظرتان نظم به چه میزان روی توسعه فردی و بهبود شخصیت و عملکرد ما تاثیرگذار است؟

چقدر انسان منظمی هستید؟

اصلن اهل نظم و ترتیب هستید و یا اینکه بی نظمی را نوعی هارمونی از تنوع در هم ریخته میپندارید؟ خب تفکر شیکی است برای اینکه زیاد منظم نباشیم اما بدور از مزاح نظم و ترتیب بیرونی بسیار روی نظم و ترتیب درونی اثربخش است.

فکرش را بکنید وقتی روی میز کارتان آشفته است متمرکز کار میکنید یا وقتی همه چیز مرتب سر جایش است؟

وقتی اتاقتان مرتب  و همه چیز با سلیقه کنار هم چیده شده، خوشحال و آرامتر هستید یا اینکه با انبوهی از سردرگمی و آشفتگی مواجه باشید؟

اصلن جریان نظم یک انرژی مثبت و جاری با خودش دارد. حتمن از علم فنگ شویی  چیزی به گوشتان خورده است. علمی  که به صورت کاملن دقیق با جزئیات به چیدمان و باید و نباید های آن پرداخته است.

اما منظور من دقیق شدن در این بحث جالب و شرح و بسطش نیست که اگر چه دانستن و بهره گیری از آن البته بر زیبایی و نظم ظاهری و باطنی زندیگمان آثار خوبی به جای میگذارد.

اگر اهل مطالعه باشید و صد البته مباحث توسعه فردی، به احتمال 70 درصد کتاب خواستن توانستن نیست از بنجامین هاردی که تشابه اسمی با آقای دارن هاردی نویسنده کتاب خوب اثر مرکب که در خصوص ساختن عادات خوب و استمرار در انجامشان است، دارد را خوانده اید.

در این کتاب آقای هاردی بر این موضوع تکیه دارد که انگیزه درونی و تلاشهای ما برای انجام کاری گاه آن اثر بخشی خود را ندارند و ما زوتر از آنچه تصور میکنیم از پای اهداف و آرمانهایمان عقب میکشیم و علت آن این است که ما در شرایط نادرستی قرار داریم.

شرایط نامناسب باعث میشوند که ما کم کم از خواسته خود دست بکشیم .

به عنوان مثال فرض کنید شما میخواهید در مسابقه دو شرکت کنید و برای این کار انگیزه لازم را دارید، توان لازم را دارید و یک برنامه خوب هم برای خودتان طراحی کرده اید.

تا اینجای کار که همه چیز خوب به نظر می رسد، اما شما در اطرافتان دوستانی دارید که کاملن با هدف شما بیگانه و چه بسا از دشمنان تحقق اهدافتان باشند.

دوستی دارید تنبل که تنها آیتمی که شما را مجذوب خود کرده این است که دوستتان آدم با مزه ای است وشوخیهایش شما را سر حال می آورد. میتواند در لحظاتی که غمگین هستید خوشحالتان کند.

اما این دوست برای شما در مقطع کنونی با این هدف یک سم به حساب میآید که باید از او دوری کنید.

او میتواند با کاهش اهمیت هدفتان پای شما را برای  دویدن و تمرین بیشتر سست کند.

این درست همان شرایطی است که باید مدیریت شود و شما باید از این دوست خود کناره بگیرید.

در خصوص نظم هم داستان همین است، ما برای رسیدن به آرامش درونی که از ملزومات تحقق اهدافمان در زمینه های مختلف است، باید شرایط بیرونی خود را بهبود بخشیم و ابتدائن در اطراف خود نظم را حاکم کنیم تا بر آن اساس به آرامش و نظم درونی برسیم.

خانه های نقلی باصفای قدیم را یادتان هست، خانه پدر بزرگ مادر بزرگهایمان.شاید چندان زرق و برقی نداشتند اما همواره حسی از آرامش و طراوات به ما منتقل میکردند. چرا ؟

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *