کمی تا قسمتی ای اف تی

اولین بار در فایلهای صوتی کوین ترودو که درباره آرزو و موضوعات مربوط به موفقیت حرف می زد، این کلمه را شنیدم.

روش درمانی که بر پایه طب سوزنی است با این تفاوت که به جای سوزن زدن به نقاط مشخصی در بدن، ضربه نواخته میشود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر، کلیپهایی از مبدع این روش و همینطور کتاب EFT ای اف تی، روش آسودگی از احساسات ناخوشایند را مطالعه کردم و این خلاصه ای است از آن.

البته که این مطلب بسیار کوتاه است و صرفن جهت آشنایی و برای کسب اطلاعات بیشتر، انجام اصولی و بهره وافی بردن از این روش پیشنهاد می کنم به سایت  نماینده قانونی ایشان در ایران آقای فرهاد فروغمند حتمن مراجعه کنید.

 

اما هدفم از آوردن این مطلب به خاطر تجربه این روش و نتایج اثر بخشش بود.

سال گذشته  و امسال اضطراب شدیدی که داشتم با همین روش به صفر رسید و حس بسیار خوبی داشتم و همینطور در مورد سر درد، این روش را اثر بخش یافتم.

 

کشف بزرگی که ای اف تی بر پایه آن بنا شده:

عامل تمامی احساسات ناخوشایند، اختلال در سیستم انرژی بدن است.  

گری کریک

نویسنده این کتاب گری کریک متولد ۱۳ آوریل ۱۹۴۰ در آمریکا و مهندس فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد و یک کشیش است که ای اف تی آخرین یافته اوست.

کلمه ای اف تی EFT مخفف این عبارت است: motional Freedom Techniqu  (تکنیک رهایی از احساسات ناخوشایند)

کریک در واقع شاگرد استاد بزرگی چون راجر کالهان می باشد، کسی که اولین بار تکنیک TFT که  مخفف Thought Field Therapy (درمان میدان فکری) است و همین تکنیک ای اف تی از آن اقتباس شده، ابداع کرد.

در این روش درمانی فرد با زدن ضربه به نقاط انرژی خاصی در بدن، باعث شکستن بلوکهای انرژی و جریان آزاد آن شده و به این ترتیب باعث درمان بیماریهای روحی و جسمی میشود.

کریک  که با نگرش معنوی به این روش رسیده، استاد NLP که مخفف سه واژه Neuro Linguistic Programming به معنای برنامه‌ریزی عصبی زبانی می‌باشد، هم هست.

و اما خلاصه ای از کتاب EFT

آزاد سازی های احساسی و انرژیکی ناشی از ای اف تی اغلب به شفای جسمانی عمیق منجر میشود.

از این روش می توان بر روی هر مساله احساسی یا کارایی که فکرش را بکنید، استفاده کرد.

ما در طبقه همکف آسمان خراش شفا هستیم 

گری کریک

ای اف تی مدل احساسی طب سوزنی است ، با این تفاوت که در آن از سوزن استفاده نمیشود.

اما روش اجرای ای اف تی چگونه است ؟

۱ . مساله را مشخص کنید:

تنها کاری که باید بکنید این است که به صورت ذهنی مشخص نمایید که از چه چیزی ناراحتید؟

مثل درد کتف، سردرد، پدرتان با کتک زدن باعث شرمساریتان شد، اضطراب و …

در هر بار فقط باید یک مساله مورد هدف قرار گیرد و جبنه های آن را هم باید کامل بدانید تا از ابتدایی ترین شروع کنید.

۲ . شدت اولیه را بسنجید:

در مقیاس صفر تا ۱۰ به آن ناراحتیتان نمره بدهید و پس از هر بار انجام دادن دستور، وضعیت خود را مقایسه کنید.

در مسائل احساسی می توانید خاطره را در ذهن بازسازی و شدت ناراحتی را مشخص کنید.

برای ناراحتیهای جسمانی فقط کافی است شدت درد را مشخص کنید.

برای مسائل مربوط به کارایی و عملکرد می توانید سعی کنید به آن سطح از کارایی برسید و ببینید که چقدر به آن نزدیک شده اید.

۳ . تصحیح:

هر دور ضربه زدن را با تصحیح شروع میکنیم، جمله ساده ای از مشکلتان بسازید و هنگام گفتن آن پیوسته بر نقطه کاراته ضربه بزنید.

بدین ترتیب سیستم عصبی در میابد که بر روی چه چیزی می خواهید کار کنید.

برای ساختن جمله  تصحیح مورد نظر باید دو هدف در ذهن داشته باشید:

۱٫ وجود مشکل را بپذیرید

۲٫ خودتان را هم با وجود مشکل بپذیرید.

یعنی جمله اول شکل منفی و جمله دوم حالت مثبتی داشته باشد.

با گفتن چنین جملاتی:

با وجود اینکه ….. ولی عمیقن خودم را می پذیرم/ دوست دارم /قبول دارم

مثلن : با وجود اینکه سردرد دارم، اما عمیقن خودم را دوست دارم و قبول میکنم.

نکته : همیشه در جملات منفی ها را در نظر بگیرید، چون آنها هستند که موجب اختلال انرژی میشوند.

۴ . مراحل ضربه زدن

این مهم ترین بخش از دستور ای اف تی است که مسیرهای انرژی در بدن را تحریک و متعادل میکند.

باید به نقاط زیر ضربه بزنید و در همان حال عبارت خلاصه ای از مشکل را نیز بگویید تا تمرکز شما و سیستم تان روی موضوع حفظ شود.

نقاط عبارتند از:

فرق سر ( که در برخی روشها از آن استفاده نشده)

ابتدای ابرو

کنار چشم

زیر بینی

زیر لب و بالای چانه

استخوان ترقوه

زیر بغل

عبارت خلاصه ای از مشکل هم میتواند :

این درد کتفم    پدرم باعث خجالت شد     سردردم و… باشد

۵ . شدت مساله را دوباره بسنجید

بعد از زدن ضربات، شدت مساله را بین صفر تا ۱۰ بسنجید تا ببینید چقدر پیشرفت داشته اید، اگر به صفر نرسیده اید، فرآیند را تکرار تا به صفر برسید.

♦ سایر نقاط ضربه زدن و ترتیب آنها

هر چند که ضربه زدن بر نقاطی از دستور اساسی ای اف تی که در بالا به آن اشاره شد، بیش از ۹۰ درصد موارد کفایت میکند ولی نقاط دیگری نیز هست که در برخی شرایط مفید واقع میشود .

اگر چند دور ضربه زدن به نقاط دستور اساسی ای اف تی شدت مشکل را به صفر نرسانده میتوانید در دورهای بعدی از هر تعداد نقاط ذیل هم استفاده کنید.

نقاط انگشتان

این نقاط وقتی که بخواهید دستور اساسی را به طور کامل بر جنبه های سر سخت مشکل به کار گیرید مورد استفاده قرار می گیرد.

محل ضربه زدن در تمامی انگشتها مشابه است، روی کناره آن و در سمتی که به شست نزدیکتر است، و هم تراز با ناخنها.

نقطه زیر سینه (نقطه کبدی)

در مردان دو و نیم سانتی متر زیر نوک سینه است و در زنان در  تقاطع پستان با قفسه سینه است.

نقطه مچ دست

از این نقطه به ندرت استفاده می شود که در زیر مچ و وسط جایی است که بند ساعت میتواند باشد.

نکاتی در مورد ضربه زدن

۱- هنگام ضربه زدن می توانید از یک سمت بدن به سمت دیگر بروید.

مثلن ابتدای ابروی راست را بزنید و انتهای ابروی چپ

۲- ضربات را با دو انگشت یا بیشتر بزنید و البته با دست غالبتان

۳- به تعداد ضربه ها فکر نکنید، چون این باعث از دست رفتن تمرکزتان میشود.

۴- به تعداد ۵، ۷ یا ۱۰ بار می توانید ضربه بزنید( البته در نقطه کاراته باید ضربات بیشتری داشته باشید.)

نقاط گفته شده بعد از نقطه کاراته، از بالا به پایین هستند.

۶ . روش ۹ گاموت

این روش اولین بار توسط دکتر راجر کالهان ابداع شده و هدف از این ۹ مرحله درگیر کردن دو نیم کره مغز است.

روش کار :

نقطه گاموت دست را که زیر حد واصل انگشت حلقه و کوچک است و یک حفره، پیدا کرده و در حالی که روبرو را نگاه می کنید، پیوسته به نقطه گاموت ضربه بزنید و به ترتیب ۹ کار را انجام دهید :

۱/ چشم هارا ببندید

۲/ چشم ها را باز کنید

۳/ در حالی که سرتان ثابت است، چشمها را به پایین و سمت راست سر ببرید.

۴/ د رحالی که سرتان ثابت است، چشمها را به چپ و پاینی ببرید.

۵/ چشمها را یک دور کامل بچرخانید

۶/ حالا برعکس چشمها را کامل بچرخانید.

۷/ آهنگی را به مدت ۲ ثانیه زمزمه کنید( مثلن تولدت مبارک … هم هم هم …)

۸/ به سرعت از ۱ تا ۵ بشمرید

۹/ باز هم ترانه را زمزمه کنید

 

یادآوری یک دور مراحل :

۱- یافتن مساله  ۲- برآورد شدت اولیه   ۳- ذکر جمله تصحیح و هم زمان ضربه به نقطه کاراته    ۴- ذکر عبارت خلاصه ای از مشکل و زدن به نقاط گفته شده    ۵- اندازه گیری شدت و در صورت بی اثر بودن روش، استفاده از نقاط ضربه اضافی    ۶- ۹ گاموت   (در صورت لزوم تکرار مراحل تا صفر شدن شدت درد یا ناراحتی)

نکاتی بیشتر :

یافتن مساله احساسی

برای شناساییی مسائل حل نشده ای که نیاز به کار دارند این ۳ سوال را از خودتان بپرسید و ببینید چه جوابی به آنها می دهید:

اکنون بزرگترین عامل تنش در زندگی من چیست؟ (پول، کار، رابطه و…)

وقتی مساله شروع شد در زندگیم چه خبر بود؟ (طلاق، تغییر شغل، تصادف و…)

دائمن از چه بابت از دنیا شکایت دارم؟ (مردم خودخواهند، همه کلک می زنند و…)

 

یافتن جنبه ها در فرآیند ای اف تی

این قسمت ریشه و زیر سطوح را کند و کاو میکند و بهبودی قابل توجهی در نتایج به بار می آورد.

جنبه ها بخشهای کوچکتر مساله احساسی هستند، مثل تکه های معما

مثلن : تصادف خودرو

یکی از مراجعانم از علایم ناگوار تصادف خودرو که ۲۰ سال پیش اتفاق افتاده بود، رنج میبرد، از او علت آزار صحنه را پرسیدم، گفت : نور چراغهای خودروی مقابل

بعد از انجام ای اف تی و ضربات پرسیدم آیا هنوز تصادف ترا می آزارد، گفت بله صدای ترمزش  در گوشم هست و این جنبه دیگر آن بود که باید مراحل دوباره برای آن انجام میشد.

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *