اوایل فروردین ماه بود که خواهرم پوستری از یک رقابت محتوایی برایم فرستاد.
رویداد جمعینو از سازمان تامین اجتماعی که در چند بخش برای فرهنگ سازی و آگاهی دادن در زمینه طرح های جدید بیمه ای ترتیب داده شده بود تا محتواگران طرح و ایده خود را ارسال کنند.
روزهای آخر مهلت اعلام شده، طرحی نوشتم و موشن گرافیش را ساختم.
اواخر فروردینماه بود که تماس گرفتند طرح شما در مرحله اول پذیرفته شده و وارد مرحله دوم که اصلاح و بهینه کردن طرح زیر نظر منتورهاست، شده اید.
خیلی خوشحال شدم، تجربه جدیدی بود.
خود ساخت موشنگرافی در روزهای واپسین رویداد چالش بزرگی بود و اینک بهینه کردن همان طرح با راهنمایی منتورها چالش جذابی دیگر.
در چند جلسه کوتاه، منتورها از اصول ایدهیابی و خلاقیت گفتند که برخی نکات بسیار برایم جذاب و جدید بود.
با رهنمونهای اختصاصی یکی از منتورها، موشن گرافی اولیه را اصلاح و تغییرات مربوطه را اعمال کردم.
اما خب گفتنی است علارغم تمام تلاشها، در مرحله دوم گزینش رد شدم.
راستش اولش خیلی ناراحت شدم، آن هم به دو علت، اول برای زمان و زحمات زیادی و دوم شفاف نبودن داوری و اعلام نکردن المانهای امتیازی آثار برگزیده، اما بعد با خودم فکر کردم تا همینجای کار هم برایم اتفاق خوبی افتاده است.
با به چالش کشیدن خود در کوتاهترین زمان ممکن و نوشتن طرح و حتی آنرا به مرحله تولید رساندن، که به ندرت ایده پردازان شرکت کننده انجام داده بودند، کار کمی نبود.
موضوع دوم و در واقع توفیق دوم، یادگیری اصول خلاقه و ایده پردازی زیر نظر منتورهای خوبی بود که به راحتی نمیتوانست بدست آید.
و سوم، این اتفاق باعث یادآوری این نکته شد که علارغم تلاشها گاه نمی شود که نمیشود زیرا قانون قوی و بهتری در پس زمینه در حال اجراست که اثراتش بیشتر از موفقیت موردی در همان موضوع است.
راستی حاصل کوششم در این رویداد را میتوانید اینجا ببینید.
اما اینها را گفتم تا به این موضوع برسم که در جلسه کوتاهی که با آن منتورها داشتیم، سر فصلهای بسیار خوب و کاربردی درباره نوآوری، طراحی و خلاقیت ارائه شد که به فراخور از آنها خواهم نوشت.
اما یکی از روشهای ایده جویی و ذهن انگیزی که در این جلسات نام برده شد، تجزیه و تحلیل مورفولوژیک است که به اختصار آنچه را که از جستجوهای اینترنتی بدست آوردم، برایتان میگویم:
تجزیه و تحلیل مورفولوژیک عمومی، توسط فریتز زویسکی متخصص فیزیک نجومی و دانشمند فضا شناس سوئیسی که در انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا تحقیقات خود را پیگیری میکرد، برای اولین بار مطرح شد.
این روش که با MA نمایش داده میشود متدی سیستماتیک برای بررسی بیشمار رابطه ممکن برای مشکلات پیچیده به شمار میرود.
در حقیقت MA رویکردی “روش گرایانه” است که هدف اصلی آن نزدیک کردن احتمالات و فرضیه های ذهنی به واقعیات است.
این روش به طور همه جانبه به ظواهر و موضوعات بیرونی و همچنین ارتباط و ماهیت درونی اجزاء شکل دهنده ی یک هدف میپردازد.
حالا بگذارید با مثال خودم برایتان توضیح دهم.
مثلن هدف نوآوری در ساخت یک محتواست.
خب اول از همه ملزومات محتوا را تا آن ریزترینش را در ستونهایی کنار هم مینویسیم و بعد در داخل هر ستون ویژگی که آن جزء دارد و یا باید داشته باشد و یا هر آنچه که به ذهنمان میرسد را مانند طوفان فکر مینویسیم.
سپس با ترکیب هر یک از موارد ستون با موارد ستونهای دیگر نتایج کار را بررسی می کنیم.
مثلن من میخواهم کلیپ ۱ دقیقهای نوآورانه ای بسازم.
اجزاء کلیپ:
متن
صدای موسیقی
صدای گوینده
تصویر
جلوههای بصری روی تصویر
محل انتشار
بعد از اینکه ستونی برای هر یک از این اجزا رسم شد، در هر ستون ویژگیهای ظاهری و درونی و همچنین هر آنچه که درباره آن مورد به ذهنمان میرسد را مینويسیم و دست آخر با ترکیب همه ستونها با هم اقدام به ساخت یک کلیپ نوآورانه میکنیم.
مثلن متن: احساسی
صدا: موسیقی آب
صدای گوینده: انگیزشی
تصویر: طبیعت و بهار
جلوه بصری: نور افشانی در تصویر
محل انتشار: اینیستاگرام
و البته این فقط یک مورد برای هر جزء بود.
آخرین دیدگاهها