مهارت تفکر مثبت

یکی از موضوعاتی که بدور از اغراق هر  روز حداقل یکبار درباره آن میشنویم و یا میخوانیم نگرش مثبت یا همان مثبت اندیشی است.

مثبت اندیشی یک مهارت است و همانگونه که در یادداشتهای قبلی در خصوص توسعه فردی و خودشناسی دیدیم بسیاری از مهارتهایی که در حوزه توسعه فردی باید در خود پرورش دهیم به طور مستقیم و غیر مستقیم در ارتباط با همین موضوع بود.

مثلا مهارت روابط بین فردی

مهارت مقابله با استرس

مهارت همدلی و …

می توان به صراحت گفت که ما بدون مثبت اندیشی در قالبهای ناموفق فکری خود همواره اسیر خواهیم  بود و نمی توانیم روند بهتری برای زندگی خود ایجاد کنیم و در مسیر توسعه فردی موفق باشیم.

کلید موفقیت ما در زندگی، تغییر نگرش است. نمی دانم این جمله زیبا از کدام بزرگمرد است، اما جمله  عمیقی است و این مفهوم زیبای مولانا که هر چیز که در جستن آنی، آنی را به ذهن متبادر می کند.

نگرش مثبت به نظرم از ایمان به خدای نامتناهی سر چشمه می گیرد، انسانهای مومن به قدرت نامتناهی خدا، از نگرش مثبت برخوردارند.

عرفا و پیامبرانی که  برای بهبود زندگی ما انسانها در ادوار مختلف حضور داشته اند، همواره به قدرت مطلق خدا و زیباییهای جهان اشاره داشته اند تا در ما تفکرمثبت نسبت به خود و خدا و دنیایی که در آن زندگی میکنیم ایجاد کنند.

تفکر مثبت، اندیشه مثبت و یا نگرش مثبت همه به این معنا هستند که ما با یک فیلتر خوب که فراوانی، امکانات، نتیجه خوب، تحقق رویا و … هرآنچه که احاس خوبی در ما ایجاد میکند را ببینیم.

مثال نیمه پر لیوان یک نمونه ساده و بسیار پر کاربردی است، دقیقن ما به چیزی که وجود دارد توجه میکنیم نیمه ای که پر است.

تفکر منفی و یا نگرش منفی دلالت بر ندیدن دارد، ندیدن امکان ایکه حتی کوچک، وجود دارد.

در نگرش منفی ما احساس خوبی پیدا نمی کنیم و این فیلتر باعث میشود که گیرنده های پنجگانه ما نیز بر روی هر امکان و فراوانی و تحقق خوبی و نیکی بسته شود و ما نبینیم، نشنویم و حس نکنیم.

به یاد این شعر مولانا افتادم:

شکر نعمت نعمتت افزون کند، کفر نعمت از کفت بیرون کند

این دقیقا مصداق همان نگرش مثبت و دیدن زیباییهای زندگیست که زیباییها و نعمات زیاد را برایمان به ارمغان میآورد.

اما چه کنیم ؟

اکثریت ما در شرایطی زندیگ کرده ایم که تفکر منفی بر تفکر مثبت غالب بوده و در خانواده، مدرسه و اجتماع، تمرکز بیشتر روی نداشته ها بوده تا آنچه هست و از همین رو عادت و روتین ذهنی ما روی ندیدن و منفی نگری تنظیم شده و برای اینکه از این تنظیم به اصطلاح کارخانه آنرا در بیاوریم باید برنامه های قویتری به آن بدهیم و آنقدر تکرار کنیم که برنامه های جدید مثبت بشود برنامه به اصطلاحdefault ذهنمان.

اندیشه ها و افکار ما همچون گل هستند، زبان مانند جوانه است و عملکرد میوه ی آن محسوب میشود.

رالف والدو امرسون

اما چه کنیم که مثبت اندیش شویم ؟

۱- داشتن برنامه روزانه

همین یک گام باعث میشود که ما احساس خوبی از هدفمندی برای روزمان داشته باشیم و همین احساس خوب در اول روز میتواند به نگرش مثبت در طول روز کمک کند.

۲- انجام کارهای اصلی در همان ابتدای روز

این کار باعث ایجاد حس رضایتمندی میوشد که باز هم ما را در مسیر خوش بینی قرار می دهد.

۳- تنفس عمیق

تنفسهای ما اغلب سینه ای و سطحی هستند و در نتیجه اکسیژن کمی به بدنمان می رسد و همین امر باعث ایجاد ناآرامی و گاه عجول بودن ما میشود، میتوانیم با تنفسهای دیافراگمی میزان اکسیژن رسانی خونمان را افزایش داده و به این وسیله در بالاترین میزان آرامش و حس خوب قرارداشته باشیم و همین اقدام به ظاهر ساده و کوچک هم گامی است برای مثبت اندیشی

۴- لبخند زدن و شوخ طبعی

حتی اگر موضوعی برای لبخند زدن وجود نداشته باشد ژست لبخند میتواند حس خوبی بدهد، درست مثل وانمود کردن به اعتماد به نفس که باعث ترشح هورمونهای سرخوش کننده و نیرو بخش میشود، لبخند خود کمک میکند که بدن ، ذهن و احساس ما در بالاترین نقطه سلامتی و قدرت خود قرار داشته باشد.

بی دلیل نیست که پدرانمان گفته اند خنده بر هر درد بی درمان دواست.

۵- افزایش ایمان و باورهای مثبت

هر چه ایمان ما به خدایی که قدرت لایتناهی دارد بیشتر باشد، هر چه باور ما این باشد که همه چیز خوب خواهد بود، باور ما این باشد که دنیا جا برای موفقیت و نعمات بسیار برای همه ما مردم دارد، باعث میشود که با نگاهی مثبت به رویدادها و پیرامونمان بنگریم.

اغلب باورهای ما محدود کننده ومنفی است، مثلا حسادت  از همین طرز تفکر بوجود می آید که موفقیت دوستمان را در تقابل موفقیت خود می بینیم، گویا امکانات این دنیا محدود است و موفقیت سهمیه بندی است که وقتی کسی آنرا بدست آورد، دیگران از آن محروم میشوند.

۶- در مواجهه با هر رویداد،موضوع و پیامی چند ثانیه مکث کنیم و اجازه ندهیم ذهن برنامه ریزی شده مان بر اساس فقدان، ندیدنها و نق زدنها وارد پیش داوری و اظهار نظر شود.

خودمان انتخاب کنیم که جنبه های مثبت موضوع هر چند کوچک و ذره بینی را ببینیم و بر آن اساس فکر کنیم.

۷- لذت بردن از خوشیهای هر چند کوچک

ما زندگی را خیلی پیچیده تر از چیزی که هست برای خود کرده ایم و خیال می کنیم برای خوش بودن باید حتمن فلان سفر خارج از کشور را رفت و یا فلان وسیله زینتی و یا قیمتی را باید خرید و .. در صورتیکه میتوان از یک دورهمی کوچک خانوادگی که به خنده و صحبتهای شیرین می گذرد هم لذت برد.                  میتوان از یک آسمان آبی که ابرهای زیبا در آن معلق مانده اند، لذت برد … هر چقدر زندگی را آسان بگیریم،زندگی هم آسان و راحت پیش می رود.

۸- داشتن لیستی از موفقیتها و نعمات برای شکر گزاری

این لیست باعث میشود که بیشتر شکرگزار نعمتها و زیباییهای زندگیمان باشیم، موفقیتهای هر چند کوچمان در این لیست به ما احساس خوبی از عزت نفس و خود دوستی میدهد.                                  میتوانیم همواره این لیست را پویا و بروز رسانی کنیم و از موفقیتها، نعمات و اتفاقات خوب هرروزه در آن بنویسیم و با دیدن آن احساسات خوبمان تداوم پیدا کند.

۹- داشتن هدف و تلاش برای آن

داشتن هدف کوتاه مدت و بلند مدت باعث بهینه کردن رفتار ما و تلاش برای تحقق آن میشود و به این ترتیب با نزدیک شدن به هدف احساس ما بهتر و همینطور از بطالت که باعث منفی بافی و کسالت روح است دور شویم. البته اهدافمان باید هوشمندانه و خرد انتخاب شوند و برنامه تلاش برای انجامشان هم به درستی طراحی شود تا با محقق نشدنشان دچار سرخوردگی و کاهش عزت نفس نشویم.

۱۰- تجسم و تصویر سازی مثبت

تجسم مثبت و محقق شده آرزوهایمان حس خوبی در ما ایجاد میکند و با تکرار این تجسمات باور تحقق برایمان عمیق تر شده و در نتیجه براساس باورمان به خواسته هایمان میرسیم.

اگر فکر کنید که میتوانید یا فکر کنید که نمی توانید، در هر صورت حق با شماست.

هنری فورد

۱۱- بدون چشمداشت به دیگران نیکی کنیم

این کار باعث ایجاد احساس خوب درونی میشود و این احساس خوب در طرز تفکر و دیدگاه ما برای دیدن مثبت زندگی اثر بخش خواهد بود.

۱۲- درونی کردن اهداف

ما با درونی کردن اهداف در هر پدیده ای  از تلاشهایمان باعث میشویم که حتی با عدم موفقیت و پیروزی ظاهری به آن رضایت قلبی برسیم و در نتیجه احساس خوب را وابسته به رویدادهای بیرونی نکنیم و این خود گامی است برای اینکه مثبت بیندیشیم.

۱۳- مراقبه و خود هیپنوتیزمی

خلوت کردن با خود و تکرار کلمات با بار مثبت باعث احساس خوب و در نتیجه سوق دادن ما به نگرش مثبت میشود.

۱۴- در محاورات بیرونی با افراد و حتی واگویه های درونی با خودمان از کلمات با بار مثبت و زیبا استفاده کنیم.

کلمات دارای قدرت هستند و میتوانند احساس ایجاد کنند پس نباید این قدرت آنها را دست کم گرفت.

واگویه های منفی ما اغلب مانع بزرگی برای انجام کارهای بزرگ و عامل ایجاد ترس در ما بوده اند ، پس بهتر است فکری بریاشان بکنیم.

۱۵- به جای تمرکز بر مشکلات و فقدانها و غر زدن بهتر است به راه حل  و منابعی که هست فکر کنیم  و از تله و مدار افکار منفی با عمل و اقدام کردن خارج شویم.

۱۶- انجام کارهایی که به آنها علاقه داریم

در طول روز زمانی را برای انجام کارهاییکه به آنها علاقمندیم سپری کنیم تا بتوانیم احساس خوب را در خود ایجاد کنیم.

 مثبت اندیشی با ما چه میکند؟

۱- باعث شادی درونی ما میشود.

۲- انگیزه بخش است.

۳- باعث عزت نفس و اعتماد به نفس میشود.

۴- از میزان استرس و اضطرابمان میکاهد.

۵- باعث سلامت جسم و روان میشود.

۶- باعث بهبود روابط می شود.

۷- باعث موفقیت ما در توسعه فردی و بهبود شخصیتمان میشود چون :

ما با داشتن احساس خوب به بهترین نحو ممکن تغییر میکنم، نه با داشتن احساس بد

پروفسور بی جی فاگ

 

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *