مهارتهای توسعه فردی

فرض کنیم که من و شما جزو شیفتگان تحولیم که خود را در مسیر توسعه فردی قرار داده ایم و می خواهیم هر روز بهتر از دیروزمان باشیم، در نمایی دیگر شبیه بروز رسانی یک برنامه یا نرم افزار است، همانطور که امروزه هر برنامه نرم افزاری برای اینکه بتواند نیازمندیهای مخاطبان خود را برآورده سازد و همچنان در چرخه پویایی قرار داشته باشد، باید بروز رسانی شده و قابلیتهای بیشتری برای مخاطبان خود داشته باشد، ما انسانها نیز برای قرار گرفتن مستمر در مدار موفقیت، نیاز به بروز رسانی و بهبود هر روزه خود داریم.

اما داستان این است که چه مهارتهایی را باید بیاموزیم تا در فرآیند توسعه فردی قرار داشته باشیم و بتوانیم بهترین نسخه خود را  ارائه دهیم؟

سازمان بهداشت جهانی این 10 مولفه را عامل موفقیت فردی و اجتماعی بر می شمرد که همان مهارتهای توسعه فردی میتوان قلمداد کرد :

-1 مهارت خودآگاهی
۲- مهارت همدلی
۳- مهارت روابط بین فردي
۴- مهارت ارتباط موثر
۵- مهارت مقابله با استرس
۶- مهارت مدیریت هیجان
۷- مهارت حل مسئله
۸- مهارت تصمیم گیري
۹- مهارت تفکر خلاق
۱۰- مهارت تفکر خلاقانه

البته می توان مهارتهای دیگری نیز برشمرد چون :

نگرش مثبت

مدیریت زمان

یادگیری

تاب آوری

ایجاد عادتهای جدید

تقویت نقاط قوت و مرتفع ساختن نقاط ضعف

به چالش کشیدن خود

اعتماد به نفس

آینده نگری

انعطاف پذیری

و …

در نگاهی تامل برانگیز به 10 عامل فوق میتوان دید که هر عامل برای تحققش نیاز به عوامل دیگری دارد.

 مثلا در زمینه خودآگاهی :

ما با رصد خودمان و وقوف به نقاط ضعف و مثبت خود میتوانیم به شناخت و ارزیابی خود برسیم و برای تقویت نقاط قوت تلاش و برنامه هدفمندی داشته باشیم و برای رفع نقاط ضعف نیز برنامه و عادات جدیدی به کار بگیریم.

و نکته مهم اینکه اولین گام برای توسعه فردی این است که با شناخت نقاط ضعف خود در ابعاد مختلف زندگی، اولویت بندی برای مرتفع کردن آنرا بیاموزیم و دست به کار شویم.

در مبحث مهارت مقابله با استرس یکی از عواملی که روانشناسان همیشه بر لزومش تاکید دارند نگرش و باورهای مثبت است که باعث ایجاد احساس خوب و در نتیجه کاهش اضطراب و تنش درونی فردمی شود.

وقتی نقطه کنونی را شناختیم، قدم بعدی مشخص کردن هدفی است که میخواهیم به آن برسیم.

فرض کنید فردی هستیم که اعتماد به نفس پایینی دارد و نمی تواند در مقابل کارفرما حرفش را بزند وحق و حقوقش را مطالبه کند، در این صورت هدف این است که به چنان اعتماد به نفسی برسیم که به راحتی و بدون اینکه دچار آشفتگی و اضطراب شود، به آرامی درخواستش را با کارفرما مطرح کند، پس اینجا باید مهارتهای مقابله با استرس و مهارت حل مساله و و ارتباط موثر را بیاموزیم تا بتوانیم بر این مشکل فائق آمده و خود را در این زمینه بهبود بخشیم.

به اشتراک بگذارید
پست های مرتبط

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *